بیماری و سلامت

کایروپراکتیک روش مناسب درمانی، مزایا و موارد استفاده از آن

کایروپراکتیک روش مناسب درمانی، مزایا و موارد استفاده از آن

کایروپراکتیک روش مناسب درمانی، مزایا و موارد استفاده از آن

به طور کایروپراکتیک روشی است که در آن متخصصان آموزش‌دیده یعنی کایروپراکتورها (کارشناسان کایروپراکتیک) از دستان خود یا ابزارآلات کوچکی برای اعمال نیروهای کنترل‌شده و ناگهانی به مفاصل ستون فقرات استفاده می‌کنند.

هدف از این روش که به عنوان دستکاری ستون فقرات نیز شناخته می‌شود، بهبود حرکت ستون فقرات و عملکرد فیزیکی بدن است. از این روش درمانی می‌توان برای درمان کمردرد ناشی از آسیب و تصادف، سیاتیک، گردهزینن درد و لغزندگی دیسک استفاده کرد. البته باید گفت که از این درمان برای طیف وسیعی از مشکلات مفصلی، استخوان، عضلانی و حتی بافت‌های نرم استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله فروشگاهی فست طب به بررسی روش درمانی کایروپراکتیک می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

ارتباط با مشاورین درمان فست طب

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی

نام و نام خانوادگی(Required)
انتخاب نوع مشاوره تخصصی(Required)

نگاهی سریع به موضوع کایروپراکتیک

  • هدف از روش درمانی Chiropracticبازگرداندن عملکرد طبیعی مفاصل و تعادل عضلانی است.
  • در مواردی می‌توان از Chiropractic در کنار سایر روش‌های درمانی به صورت مکمل استفاده کرد.
  • انجام غیراصولی کایروپراکتیک عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.
  • افرادی که بیماری‌هاش مفصلی مانند پوکی استخوان، آرتریت التهابی یا ناهنجاری استخوانی و تنگی کانال نخاعی دارند نباید Chiropractic انجام دهند.

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک یک روش درمانی دستی است که در آن از دستکاری ستون فقرات و سایر درمان‌های جایگزین استفاده می‌کنند. متخصصان کایروپراکتیک معتقد هستند که هم‌ترازی مناسب در ساختار اسکلتی عضلانی بدن، به ویژه ستون فقرات، به بدن کمک می‌کند تا بدون جراحی یا دارو مشکلات خود را درمان کند.

از این دستکاری برای بازگرداندن تحرک به مفاصل محدود شده به دلیل آسیب بافتی ناشی از یک رویداد آسیب‌زا مانند زمین خوردن یا استرس‌های مکرر مانند نشستن بدون حمایت مناسب از کمر استفاده می‌شود.

از درمان کایروپراکتیک در درجه اول به عنوان یک جایگزین تسکین درد برای عضلات، مفاصل، استخوان‌ها و بافت همبند مانند غضروف، رباط‌ها و تاندون‌ها استفاده می‌شود. باید گفت که این روش گاهی اوقات همراه با درمان‌های معمول پزشکی نیز توصیه می‌شود.

کایروپراکتیک روش مناسب درمانی، مزایا و موارد استفاده از آن

موارد استفاده از Chiropractic چیست؟

کایروپراکتیک عمدتا می‌تواند به کاهش درد عضلات و مفاصل کمک کند، مانند:

  • کمردرد
  • گردن درد
  • درد شانه
  • درد آرنج
  • درد ناشی از آرتروز

یکی دیگر از روش‌های درمان کمر درد استفاده از کمربند پلاتینر است. این کمربند دارای تکنولوژی uic است و قیمت مناسبی دارد. بریا اطلاع بیشتر از این محصول به صفحه فروشگاه این سایت مراجعه کنید.

هزینه کایروپراکتیک برای هر جلسه چقدر است؟

قیمت هر جلسه کایروپراکتیک با توجه به موارد زیر مختلف است. اما در حالت کلی قیمت این روش درمانی بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ تومان متفاوت است. عوامل موثر در قیمت جلسات Chiropractic وابسته به موارد زیر است:

  • متخصصی که به آن مراجعه می‌کنید.
  • کلینیک یا درمانگاهی که به آن مراجعه می‌کنید.
  • نوع آسیب و شدت آن

با توجه به این موارد قیمت هر جلسه Chiropractic متفاوت خواهد بود. درست مانند تزریق گاز اوزون برای زانو درد که برای افراد و شرایط مختلف متفاوت است.

درمان کایروپراکتیک کمر

در میان افرادی که به دنبال روش‌هایی برای درمان کمردرد خود هستند، اکثر آن‌ها روش Chiropractic را برای کمردرد یا مشکلات ستون فقرات خود انتخاب می‌کنند. این روش نسبت به روش‌های تهاجمی بهتر بوده و می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. باید اشاره کنیم که شرکت زایسترونیک آلمان در کنار کمربند پلاتینر، زانوبند زاپیامکس را نیز تولید می‌کند. فروشگاه فست طب نمایندگی زانوبند زاپیامکس را در ایران برعهده دارد.

کایروپراکتیک برای درمان سیاتیک

سیاتیک نام رشته عصبی در ستون فقرات است و زمانی که این رشته عصبی دچار فشردگی یا عارضه‌ای شود، درد زیادی را ایجاد می‌کند. که گاهی از کمر تا ساق پا کشیده می‌شود؛ به این درد سیاتیک می‌گویند. روش‌های درمانی غیرتهاجمی مختلفی برای سیاتیک وجود دارد که همیشه موثر و تسکین‌دهنده درد نیستند. به همین دلیل بیماران ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از روش‌های تهاجمی‌تر مانند تزریق دارو یا جراحی، از کایروپراکتیک استفاده کنند.

Chiropractic برای درمان گردن درد

برای بررسی اثرات و میزان موفقیت روش کایروپراکتیک، محققان مطالعه‌ای انجام داده‌اند. در این مطالعه ۲۷۲ شرکت‌کننده را به سه گروه تقسیم کرده‌اند:

  • گروهی که دستکاری ستون فقرات را از پزشک Chiropractic دریافت می‌کنند.
  • گروه دوم از داروهای بدون نسخه مانند مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی استفاده می‌کنند.
  • گروه سومی تمرینات ورزشی را در خانه انجام می‌دهند.

پس از ۱۲ هفته، بیماران ۷۵درصد کاهش درد را گزارش کردند که گروه درمان کایروپراکتیک بیشترین بهبود را به دست آورده بودند. حدود ۵۷درصد از گروهChiropractic به کاهش درد دست یافتند، در حالی که ۴۸درصد از ورزش و ۳۳درصد با دارو کاهش درد را دریافت کرده بودند.

این در حالی است که پس از ۵۲ هفته، درصد بهبودی بیمارانی که از روش Chiropractic استفاده کردند  ۲۷درصد و افرادی که ورزش در خانه را انجام می‌دادند، ۳۷ درصد بوده است. پس می‌توان گفت که بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک یا دردهای گردنی حرکات کششی و قدرتی است.

کایروپراکتیک روش مناسب درمانی، مزایا و موارد استفاده از آن

آمادگی لازم برای انجام Chiropractic

برای انجام این روش درمانی هیچ آمادگی خاص قبلی نیاز نیست. بیمار می‌تواند پس از وقت گرفتن و ملاقات با پزشک تحت این روش درمانی قرار بگیرد.

به طور معمول در ویزیت اول پزشک متخصص Chiropractic از بیمار سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی پرسیده و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. همچنین تصاویر عکس‌برداری و آزمایشات قبلی بیمار را نیز مشاهده خواهد کرد. امکان دارد که در مواردی پزشک مجددا آزمایشات یا تصویربرداری را توصیه کند.

بیشتر بخوانید: بهبود درد با ورزش برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن و کمر با ۷ حرکت ورزشی

متخصص کایروپراکتیک به چه کسی می‌گویند؟ فرق متخصص کایروپراکتیک با ارتوپد در چیست؟

کایروپراکتیک یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی است که به درمان دستی نیز معروف است. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند با کمک دست‌های خود به تشخیص، درمان و حتی جلوگیری از اختلالات دستگاه عاسکلتی- عضلانی می‌پردازند. در حالت کلی این روش درمانی بر این موضوع استوار است که هر نوع اختلال و آسیبی در بخش‌های مختلف بدن از انحراف یا آسیب در ستون فقرات نشات می‌گیرد. به همین دلیل با همتراز کردن یا کاهش فشار از روی ستون فقرات سعی در تنظیم مجدد ستون مهره دارند.

در مورد فرق متخصص ارتوپدی و Chiropractic باید بگوییم که این دو رشته پزشکی در دیدگاه و نوع روش‌های درمانی با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال یک متخصص Chiropractic برای درمان بیماران خود از ماساژ، یخ یا گرما درمانی، ورزش‌های عمومی و خاص استفاده می‌کند. اما ارتوپدها برای بیماران داروهای ضد التهاب، توانبخشی، فیزیوتراپی و در آخر جراحی تجویز می‌کنند.

در طول روش Chiropractic چه اتفاقی می‌افتد؟

به طور کلی در طول یک دوره درمان معمولی کایروپراکتیک، پزشک بیمار را در موقعیت‌های خاصی قرار می‌دهد تا مناطق آسیب‌دیده را درمان کند. اغلب موارد بیمار روی یک میز مخصوص که برای انجام روش Chiropractic طراحی شده و روکش یکبار مصرف دارد، دراز می‌کشد.

سپس متخصص کایروپراکتیک از دستان خود برای اعمال یک نیروی کنترل شده و ناگهانی به مفاصل استفاده می‌کند. و آن را فراتر از محدوده حرکتی معمول خود فشار می‌دهد. هنگامی که پزشک Chiropractic مفاصل را در طول جلسه درمان حرکت می‌دهد، ممکن است صداهای ترکیدن یا ترک خوردن شنیده شود.

بعد از انجام درمان با روش کایروپراکتیک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

برخی از افراد تا چند روز پس از انجام Chiropractic برای درمان انواع بیماری‌های خود مانند سیاتیک یا سایر بیماری‌ها دیگر، عوارض جانبی جزئی را تجربه می‌کنند. این عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد، خستگی یا درد در قسمت‌هایی از بدن باشد که تحت درمان قرار گرفته‌اند.

مزایای کایروپراکتیک چیست؟

مزایای کایروپراکتیک چیست|فست طب

این روش درمانی مزایای مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش یا تسکین درد: انجام این روش درمانی به وسیله متخصص کایروپراکتیک که به آن کایروپراکتور نیز می‌گویند، می‌تواند درد را تسکین دهد. معمولا بیماران پس از تمام شدن جلسات درمانی خود احساس بهتری دارند.
  • افزایش تحریک‌پذیری مفاصل: انجام روش‌های دستکاری و حرکت دادن مفاصل می‌تواند به بازگرداندن تحرک مفصل قفل شده یا سفت شده کمک کند. در مواردی که بیمار به دلیل درد زیاد یا مشکلات مفصلی قادر به حرکت دادن مفصل خود نباشد، روش Chiropractic می‌تواند بسیار موثر عمل کند.
  • افزایش توانایی‌های بدن: باید اشاره کنیم که از این روش می‌توانیم علاوه بر درمان دردهای موضعی، برای افزایش تحریک‌پذیری و بازیابی عملکرد مفاصل و بدن نیز استفاده کرد.
  • کاهش استرس و بهبود وضعیت بیمار: افرادی که دردهای زیادی را تحمل می‌کنند، به تدریج دچار استرس و مشکلات خلقی می‌شوند؛ زیرا به دلیل درد زیاد تحمل فعالیت‌ها و تنش‌های دیگر را ندارند. به طور معمول افرادی که از کمردرد یا گردن درد شدید رنج می‌برند یا مشکلات مفصلی دارند، نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را کامل یا در زمان مقرر انجام دهند، به همین دلیل دچار استرس یا افزایش فشارخون می‌شوند. بی‌خوابی نیز یکی دیگر از مشکلات بیماران مفصلی است. Chiropractic می‌تواند با کاهش درد، باعث تسریع در روند بهبودی و در کل سلامت عمومی بیماران شود.
  • درمان آسیب‌های قدیمی و جدید: در کایروپراکتیک تفاوتی ندارد که آسیب ایجاد شده قدیمی یا جدید باشد.
  • بهبود عملکرد سیستم اسکلتی و عصبی: با کاهش فشار از روی ستون فقرات، عملکرد سیستم عصبی در این ناحیه بهبود پیدا می‌کند.

این موارد تنها بخشی از مزایای مهم Chiropractic است.

چه افرادی نباید کایروپراکتیک انجام دهند

به دلیل نوع روش و فشار واردشده به مفاصل یا استخوان‌ها و همچنین عوارض نادر این روش، پیشنهاد می‌شود که افراد زیر از کایروپراکتیک استفاده نکنند:

  • پوکی استخوان شدید
  • بی‌حسی، گزگز یا از دست دادن قدرت در بازو یا پا به دلیل بیماری
  • سرطان در ستون فقرات
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • یک ناهنجاری استخوانی شناخته شده در قسمت فوقانی گردن
  • فشردگی نخاع یا تنگی کانال نخاع گردن یا کمر
  • افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند
  • آرتریت التهابی شدید

عوارض کایروپراکتیک گردن و سایر نقاط بدن

همان‌طور که گفته شد روش درمانی Chiropractic کمر یا گردن عوارض نادری دارد. اما در این قسمت عوارض جانبی ناشی از این درمان را معرفی خواهیم کرد که برخی افراد آن‌ها را تجربه می‌کنند. این عوارض معمولا خفیف هستند و در عرض چند روز از بین می‌روند.

  • درد در قسمت‌های تحت درمان
  • سفتی و سختی
  • خستگی

بعد از رفع این عوارض جزئی بیمار سلامتی نسبی به دست خواهد آرود.

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک چیست؟

فیزیوتراپی روش درمانی است که بر عضلات، استخوان‌ها و تکنیک‌های آرام کردن بدن تمرکز دارد. همچنین در فیزیوتراپی به مراجعین کمک می‌شود که بدن خود را در موقعیت درستی قرار دهند. این در حالی است که در کایروپراکتیک تمرکز بر ستون فقرات است. در Chiropractic با ماساژ و حرکاتی خاص، سعی در همترازی ستون فقرات و کاهش فشار از روی آن می‌شود.

پرتکرارترین سوالات کاربران در مورد Chiropractic

۱. در کجا می‌توانیم آموزش کایروپراکتیک ببینیم؟

Chiropractic یک رشته تخصصی در پزشکی است که افراد برای آموزش در این حوزه باید وارد دانشگاه‌های تخصصی شوند.

۲. هزینه کایروپراکتیک چقدر است؟

هزینه هر جلسه Chiropractic متفاوت است اما معمولا بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ متفاوت است.

۳. بهترین متخصصی کایروپراکتیک کجاست؟

برای یافتن بهترین متخصص Chiropractic به کلینیک‌های درمانی معتبر مراجعه کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه