زانو و پا

ورزش های مضر برای زانو را بشناسیم؛ چه ورزش‌هایی برای زانو درد مضر هستند؟

ورزش های مضر برای زانو یکی از آن ها بالا رفتن از پله ها است|فست طب

ورزش های مضر برای زانو را بشناسیم؛ چه ورزش‌هایی برای زانو درد مضر هستند؟

ورزش‌ های مضر برای زانو علائم زانودرد را وخیم‌تر می‌کنند. اغلب می‌شنویم ورزش برای سلامتی موثر است، تا اینکه مضر باشد. به طور کلی، ورزش نه تنها می‌تواند به وزن سالم کمک کند، بلکه ما را تا حدی از بیماری‌ها یا شرایط سلامتی خاص دور نگه می‌دارد. اما در برخی موارد، ورزش برای زانو مضر بوده و مشکل زانو را جدی‌تر می‌کند.

در واقع شرایطی مانند آرتریت، ورم، التهاب، ساییدگی و دیگر بیماری‌های زانو جز این موارد هستند. در چنین شرایطی فقط باید دنبال تمریناتی باشید که به زانوی شما کمتر فشار وارد کند. بنابراین، باید حرکت‌های ممنوعه برای افرادی که زانودرد دارند را بشناسیم. همین موضوع باعث شد تا در این مقاله از مجله سلامت فست طب به بررسی و معرفی ورزش های مضر برای زانو بپردازیم.

ارتباط با مشاورین درمان فست طب

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی

نام و نام خانوادگی(Required)
انتخاب نوع مشاوره تخصصی(Required)

چه ورزش هایی برای زانو مضر هستند؟

هر ورزشی که مستلزم خم‌کردن شدید زانوها باشد به زانو صدمه می‌زند. اگر خم کردن به‌ همراه بلند کردن وزنه باشد، فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌شود و زانو دچار آسیب شدید می‌شود. با این تعریف فعالیت‌های ورزشی که در آن‌ها خم می‌شوید یا می‌پرید، مثل بسکتبال و فوتبال برای زانوها مضرند و منجر به زانو درد می‌شوند، ورزش‌ های مضر برای زانو محسوب می‌شوند.

ورزش‌هایی که در آن حرکت‌های خم‌شدن زانوها و فرود آمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می‌شود نیز برای زانوها مضر هستند، تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزش‌ها محسوب می‌شوند. طناب‌زدن جزء موارد استثنایی است که به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی‌کند. ورزش‌هایی که در آنها فرد می‌پرد، فرود می‌آید یا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد، فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد می‌کند که ممکن است منجر به آسیب‌ به رباط‌های زانو و به‌خصوص رباط صلیبی قدامی شوند. حتی مقادیر کم این فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توانند باعث آسیب به غضروف یا مینیسک‌های زانو که از غضروف آن محافظت می‌کنند، شود.

توجه داشته باشید ورزشکاران حرفه‌ای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهند. ضمن این‌که قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را به‌طور اصولی و مناسب گرم می‌کنند. به همین خاطر میزان آسیب در ورزشکاران کمتر است. در ادامه مقاله از فست طب متوجه می‌شویم که چه ورزش هایی برای زانو ضرر دارد.

لازم به ذکر است که با اصلاح ورزش‌ها و عدم انجام ورزش‌های مضر در کنار استفاده از زانوبند زاپیامکس به راحتی درد زانوی خود را از بین ببرید. زیرا زانوبند زاپیامکس محصولی آلمانی با ۳ تکنولوژی اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس است. استفاده منظم از این محصول باعث می‌شود گردش خون در زانو بهبود یابد، درد از بین رفته و اسپاسم عضلانی رفع شود. برای خرید زانو بند زاپیامکس به فست طب مراجعه کنید.

ورزش های مضر برای زانو کدامند؟ انواعی از تمرینات باشگاهی که به زانو آسیب می‌زنند

انجام ندادن تمرینات به روش مناسب یا انجام انواع ورزش‌های نادرست، باعث آسیب رساندن به زانو در هنگام حضور در باشگاه می‌شوند. برای اینکه از آسیب در امان بمانید، از تمرین‌هایی که باعث آسیب دیدگی زانو می‌شوند دوری کنید. به عنوان مثال انجام ورزش ویلیامز برای دیسک کمر و زانو مناسب است. در زیر به حرکت‌های ممنوعه برای افرادی که زانودرد دارند اشاره شده است:

۱. پرس پا با دستگاه به صورت نشسته؛ یکی از ورزش‌ های مضر برای زانو درد

پرس پا با دستگاه به صورت نشسته؛ یکی از ورزش‌ های مضر برای زانو درد|فست طب

اکستنشن پا به دلیل ایجاد صدمات زانو به عنوان یکی از ورزش‌های غیر استاندارد مشهور است. از آنجایی که وزن روی مچ پا قرار می‌گیرد، زانو نیروی اضافه زیادی را در حین کشیده شدن تجربه می‌کند. در واقع این حرکت احتمال آسیب کشکک یا تاندون چهارسر ران را افزایش می‌دهد. ورزشکارانی که می‌خواهند عضلات چهارسر ران خود را تمرین دهند، باید به انجام تمرینات دیگری مانند اسکات و لانژ، البته به شکل صحیح بپردازند. همچنین باید اشاره کنیم که برخی از تمرینات برای بعد از جراحی مناسب نیستند. به عنوان مثال از جمله ورزش بعد از عمل زانو که می‌توانیم به آن اشاره کنیم پیاده روی است.

۲. انجام حرکت اسکات؛ در صورت عدم انجام صحیح

انجام حرکت اسکات؛ در صورت عدم انجام صحیح|فست طب

انجام صحیح اسکات یک راه عالی برای تمرین عضلات چهارسر ران، شکم و کمر باشد. اما اگر به درستی اجرا نشود، باعث آسیب به زانو می‌شود. افرادی که علاقه‌مند به جلوگیری از آسیب دیدگی زانو هستند، باید با یک مربی حرفه‌ای تکنیک اسکات را به درستی انجام دهند.

۳. دویدن روی تردمیل در سربالایی؛ ورزش های مضر برای آرتروز زانو

دویدن فشار بسیار زیادی بر روی زانوها وارد می‌کند. بسیاری از آسیب‌های ناشی از دویدن مثل “زانوی دوندگان” به شکل خاص در زانو ایجاد می‌شوند. افرادی که بدون گرم کردن بدن یا بدون داشتن تجربه تمرین دویدن روی تردمیل را شروع می‌کنند، در معرض خطر آرتروز  زانو و افزایش فشار به زانو و یا همسترینگ خود هستند. به طور کلی،  بهتر دویدن در  بیرون بر روی چمن نرم انجام شود، چون خطر آسیب دیدگی زانو را کاهش می‌یا‌بد.

۴. کیک بوکسینگ؛ یکی دیگر از ورزش‌های مضر برای زانو

کیک بوکسینگ؛ یکی دیگر از ورزش‌های مضر برای زانو|فست طب

بالا بردن پا در حین لگد زدن، زانو را در وضعیت آسیب پذیر قرار می‌دهد. در اثر برخورد با شخص یا کیسه بوکس، زانو به راحتی آسیب می‌بیند، به خصوص اگر فردی که تمرین را انجام می‌دهد حداقل تجربه کیک بوکسینگ را داشته باشد.

۵. بالا رفتن از پله‌ها؛ حرکت‌های ممنوعه برای افرادی که زانودرد دارند

برخی افراد از پله‌ها برای ورزش کردن استفاده می‌کنند، اما اگر زانوی شما قبلا  آسیب‌دیده است سعی کنید این کار را انجام ندهید. بالا رفتن یا دویدن از پله‌ها فقط درد زانو را تشدید می‌کند.

مضرات دوچرخه سواری برای زانو

دوچرخه سواری در فضای باز، دوچرخه سواری ثابت یا کلاس‌های چرخشی، در واقع یک تمرین هوازی برای افرادی است که به آرتروز زانو مبتلا هستند. در هنگام دوچرخه سواری برای کاهش کشیدگی زانو بهترین کار این است که پدال‌های دوچرخه را به گونه‌ای تنظیم کنید که زانو تا زاویه بیشتر از ۹۰ درجه بالا نرود. اما استفاده نادرست از دوچرخه می‌تواند باعث تغییرات زانوها در حالت‌های بیش از اندازه شود. البته قبل از دوچرخه سواری برای زانو درد باید با پزشک خود مشورت کنید.

این تغییرات ممکن است به شکل‌گیری مشکلات مانند آرتروز (التهاب مفصل) منجر شوند. همچنین آسیب پلتوفمورال یکی دیگر ازمضرات دوچرخه سواری برای زانو است. پلتوفمورال یا منطقه میانی زانو، مکانی است که در آن پایین‌ترین قسمت ران و بالاترین قسمت ساق پیوند می‌خورند. استفاده غلط یا افزایش ناگهانی شدت تمرین باعث تحت فشار قرار گرفتن این منطقه و ایجاد آسیب‌ها می‌شود. حتماً باید برنامه تمرینی را به تدریج افزایش‌داده و از انجام حرکات نادرست خودداری کرد.

نکات مهم در مورد ورزش‌ های مضر برای آرتروز زانو و بیماران مبتلا به این عارضه

درباره اثر ورزش بر ابتلا به آرتروز می‌توان گفت: آرتروز پدیده‌ای است که با روند افزایش سن در اکثر افراد ایجاد می‌شود و علائمی چون التهاب و تورم و کاهش فضای مفصلی به همراه دارد. ولی این ساییدگی و التهاب سطوح مفصلی در ورزش‌هایی که تمام وزن روی مفاصل قرار دارد زودتر اتفاق می‌افتد.

پیاده‌روی، روی تردمیل یکی از ورزش‌ های مضر برای آرتروز است. اغلب افراد مبتلا به آرتروز، پیاده روی روی تردمیل را انجام نمی‌دهند، چرا که این مسئله مکانیک بدن آن‌ها را تغییر داده و باعث می‌شود که فشار زیادی به زانو وارد شود. این فشار زیاد با گذر زمان باعث تخریب شدن و ساییدگی مفصل زانو خواهد که و نیاز است که فرد عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهد. پس می‌توان گفت که پیاده روی برای زانو درد مناسب است اما باید درست و اصولی انجام شود.

همچنین ورزش‌هایی مثل وزنه‌برداری و کشتی که سنگینی نیروی خارجی روی زانو بیشتر است جز ورزش های مضر برای زانو محسوب می‌شوند. برای کاهش این نوع آسیب، کفش مناسب و سطح زمین تمرین حرف اول را می‌زند و نقش موثری دارد، چون باعث کاهش عکس العمل سطح به سمت مفاصل می‌شود.

نکات مهم در مورد ورزش کردن بیماران مبتلا به آرتروز زانو:

۱.وقتی مفاصل شما دردناک و سفت هستند، یا خسته هستید ورزش نکنید.

۲. موقع ورزش کردن لباس و کفش راحت بپوشید.

۳. تا زمانی ورزش کنید که مفاصل شما بیش از حد خسته نشوند.

۴. اگر حین ورزش کردن به درد شدید دچار شدید، فورا تمرین را متوقف کنید.

۵. چنانچه پس از انجام ورزشی دچار درد شدید، دفعه بعد آن تمرین را به مدت و شدت کمتر انجام دهید.

۶. چنانچه مفصل شما گرم و ملتهب است، از ورزش کردن خودداری نمایید.

۷. برای ایمنی بیشتر ورزش‌های خوابیده را با قرار گرفتن روی زمین انجام دهید.

۸. سعی کنید به ورزش کردن همانند خوردن و خوابیدن، عادت کنید.

کلام آخر در زمینه ورزش‌ های مضر برای زانو

وقتی ورزش بلای جان مفاصل می‌شود که به درستی انجام نشود یا مفصل از قبل آسیب‌دیده باشد. از مهم ترین دلایل آسیب‌های ورزشی در بدن بویژه در زانوها می‌توان به عدم رعایت درست گرم و سرد کردن بدن اشاره کرد. اما مهم تر از این دو موضوع نباید از تاثیرات ورزش در زمین نامناسب و با وسایل ورزشی غیر حرفه‌ای (کفش نامناسب و…) و نیز عدم استفاده از مربی با تجربه غافل شد.

در این مقاله از فست طب به بررسی اینکه چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد پرداختیم، ورزش های مضر برای زانو را معرفی کردیم. همچنین مضرات دوچرخه سواری برای زانو را تشریح کردیم تا با شناخت ورزش‌های مضر برای زانو از زانودرد جلوگیری شود.

سوالات متداول در زمینه ورزش های مضر برای زانو

۱. آیا تمرین اسکات به زانوها آسیب می‌رساند؟

بیشتر کسانی که نگران آسیب ناحیه زانو هستند از این حر‌کت خودداری  می‌کنند، اما اسکات صحیح و غیر عمیق مشکلی برای زانو ایجاد نمی‌کند.

۲. چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟

اسکات عمیق، دویدن پیاده روی روی تردمیل، نشستن به شکل W

۳. حرکت‌های ممنوعه برای افرادی که زانودرد دارند چگونه روی زانو تاثیر می‌گذارند؟

انجام این حرکات نیرو و فشار مضاعفی را به مفصل و غضروف زانو وارد می‌کند. در نتیجه عمر مفصل و غضروف کاهش می‌یابد و شاهد زانودرد و غضروف خواهیم بود.

نظرات (2)

  1. نازی

    با سلام
    ایا حرکت دوچرخه در حالت خوابیده برای زانو ضرر دارد؟

    1. تیم تحریریه

      سلام دوست عزیز
      انجام حرکت دوچرخه که تمرینی عالی برای پاها و شکم است اگر به درستی انجام شود بسیار هم مفید خواهد بود. این تمرین در حالت خوابیده هیچ فشاری روی زانوها وارد نمیکند. حتی دوچرخه سواری هم برای زانوها عالی اگر سایز دوچرخه و روند تمرین شما مناسب و درست باشه.
      اگر آرتروز شدید زانو یا آسیب مزمن دیگری دارید برای انجام این تمرین با مربی ورزشی یا پزشک خودتون مشورت کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه