کمر و گردن

آشنایی با مهمترین علت کمر درد پایین کمر در زنان و ورزشکاران

کمر درد پایین کمر | فست طب

آشنایی با مهمترین علت کمر درد پایین کمر در زنان و ورزشکاران

کمر درد پایین کمر، در اثر عوامل مختلفی از جمله کشیدگی عضلات، رگ به رگ شدن، آرتروز، دیسک کمر و پوکی استخوان ایجاد می‌شود. البته ممکن است در برخی از افراد، دلایل دیگری نیز دخیل باشند. این درد می‌تواند تیز، مبهم یا سوزش‌دار باشد و ممکن است به پاها نیز انتشار یابد.

در این مطلب از فروشگاه فست طب، قصد داریم به علت درد پایین کمر در زنان و به طور کلی هر فردی و همین طور درمان درد پایین کمر، بپردازیم. شما نیز اگر علاقه مند هستید که در این باره اطلاعات مناسبی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارتباط با مشاورین درمان فست طب

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی

نام و نام خانوادگی(Required)
انتخاب نوع مشاوره تخصصی(Required)

علت درد پایین کمر در زنان چیست؟

کمردرد در زنان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  • کشیدگی ماهیچه یا رباط: این یکی از شایع‌ترین علل کمرآدرد است. کشیدگی ماهیچه یا رباط، در اثر بلند کردن نامناسب، حرکات ناگهانی یا وضعیت نامناسب رخ می‌دهد.
  • بیماری دژنراتیو دیسک: با افزایش سن، دیسک‌های بین مهره‌های ستون فقرات می توانند تحلیل بروند و منجر به کمردرد در بخش پایین کمر زنان یا مردان، شوند.
  • فتق یا برآمدگی دیسک: وقتی مواد نرم داخلی دیسک از لایه بیرونی سخت بیرون می‌زند، ممکن است که اعصاب مجاور را تحریک کرده و باعث کمردرد در بخش پایینی شوند.
  • پوکی استخوان: این بیماری استخوان ها را ضعیف می کند و می تواند منجر به شکستگی در ستون فقرات شود و باعث کمردرد شود.
  • بیماری های لگنی: مشکلات مربوط به رحم، تخمدان ها یا لوله های فالوپ گاهی باعث درد پایین کمر در زنان می‌شوند.
  • بارداری: اضافه وزن و تغییر وضعیت بدن در دوران بارداری در برخی مواقع، به کمر فشار وارد کرده و منجر به درد می‌شود.
  • آندومتریوز: این وضعیت می تواند باعث شود که بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از آن رشد کند که اغلب منجر به کمردرد در طول قاعدگی می شود.

برای تعیین علت دقیق کمردرد و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب، مشورت با یک پزشک متخصص ضروری است.

درمان درد پایین کمر در زنان

برای درمان درد پایین کمر در زنان، موارد زیر ممکن است کمک‌کننده باشند:

  • استراحت به عضلات و مفاصل شما فرصتی برای بهبودی می‌دهد.
  • از کمپرس یخ و گرما برای کاهش التهاب و درد کمک بگیرید. کمپرس یخ، می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند، در حالی که کمپرس گرما می‌تواند عضلات را شل کند.
  • همین طور از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن، برای تسکین دردهای خود، کمک بگیرید.
  • ماساژ می‌تواند عضلات را شل کرده و درد را تسکین دهد.
  • همچنین از حرکات کششی ملایم برای بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی، استفاده کنید.
  • فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا عضلات خود را تقویت کنید و انعطاف پذیری بدن خود را بهبود بخشید.
  • اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای تجویزی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا داروهای شل کننده عضلات را تجویز کند.

البته در مواردی نادر نیز ممکن است به جراحی برای درمان درد پایین کمر در زنان، نیاز باشد.

دلیل درد سمت چپ پایین کمر

دلیل درد سمت چپ پایین کمر | فست طب

دلیل درد سمت چپ پایین کمر را باید در عوامل مختلفی جستجو کرد. از جمله؛

  • اسپاسم عضلات: اسپاسم عضلات، بر اثر خستگی، کم آبی بدن یا عدم تعادل الکترولیت‌ها، ایجاد خواهد شد و یکی از عوامل درد پایین کمر سمت چپ، محسوب می‌شود.
  • گرفتگی عصب سیاتیک: در اثر فشار بر روی عصب سیاتیک، دردی مشهور به نام درد سیاتیک رخ می‌دهد که از ستون فقرات و بخش چپ کمر آغاز شده و به پاها کشیده می‌شود.
  • آرتروز: آرتروز کمر یک بیماری دژنراتیو است که باعث درد و سفتی در مفاصل، از جمله مفاصل ستون فقرات شده و درد سمت چپ پایین کمر را شکل می‌دهد.
  • دیسک کمر: یکی دیگر از دلایل درد سمت چپ پایین کمر، دیسک کمر است که وقتی اتفاق می‌افتد که دیسک بین مهره‌ها از جای خود خارج شده و به اعصاب فشار وارد کند.
  • پانکراتیت: پانکراتیت، به التهاب لوزالمعده گفته می‌ود که موجب درد در قسمت چپ بالای شکم و بخش چپ پایین کمر خواهد شد.
  • سنگ کلیه: داشتن سنگ کلیه فعال نیز موجب درد شدید در کمر (به ویژه بخش پایینی) و پهلو خواهد شد. در صورتی که سنگ کلیه در کلیه چپ باشد، بخش چپ و پایین کمر، به درد می‌افتد.

به هر ترتیب برای تشخیص دلیل درد سمت چپ پایین کمر، باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد سمت چپ پایین کمر

روش‌های درمانی در خصوص درد سمت چپ پایین کمر، بسته به علت بروز آن، متفاوت بوده و پس از آن که علت درد مشخص شد، باید از روش درمانی وابسته به آن، استفاده کرد. البته در مواردی شما می‌توانید ابتدا برای کاهش درد، از داروهای مسکن بدون نسخه کمک گرفته و از کمپرس یخ نیز برای کاهش التهاب، استفاده کنید. در مواردی که بیماری دچار کمر درد عصبی است، پیشنهاد می‌شود که قبل از هر اقدامی برای درمان خانگی کمردرد عصبی با متخصص اعصاب ستون فقرات مشورت کند.

درد پایین کمر بعد از بدنسازی

گاهی اوقات افراد بعد از بدنسازی، دچار درد پایین کمر می‌شوند، علت درد پایین کمر بعد از بدنسازی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • گرم کردن نامناسب: قبل از شروع تمرین، گرم کردن عضلات ضروری است. گرم کردن عضلات را انعطاف پذیرتر می کند و احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد.
  • تمرین بیش از حد: اگر بیش از حد توان خود تمرین کنید، عضلات و مفاصل شما ممکن است آسیب ببینند.
  • استفاده از تکنیک نامناسب: اگر از تکنیک نامناسبی در حین تمرینات استفاده کنید، ممکن است به عضلات و مفاصل خود فشار وارد کنید.
  • نداشتن تناسب اندام: اگر عضلات ضعیف یا عدم تعادل عضلانی دارید، احتمال آسیب دیدگی شما بیشتر است.

برای پیشگیری از درد پایین کمر بعد از بدنسازی، حتما قبل از شروع تمرینات خود، گرم کردن عضلات را انجام دهید. همین طور تمرینات را به تدریج شروع کرده و شدت آن‌ها را در مدت زمان مناسبی افزایش دهید. به علاوه وزن خود را در حد سالم نگه دارید و در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی، قبل از شروع برنامه بدنسازی، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان درد پایین کمر بعد از بدنسازی

اگر بعد از بدنسازی دچار درد پایین کمر شدید، می‌توانید از اقدامات زیر برای برطرف کردن آن، کمک بگیرید:

  • از کمپرس یخ یا گرما استفاده کنید.
  • از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • در صورتی که درد ادامه داشت، به فیزیوتراپیست، مراجعه کنید.

گاهی اوقات علت درد پایین کمر بعد از بدنسازی، به موضوعی پیچیده‌تر مربوط بوده که به این شکل خود را نشان داده است. از این روی در چنین شرایطی لازم است که حتما معالجات جدی پزشکی را دنبال کنید. البته استفاده از قرص‌هایی مانند قرص لایور نیز برای درمان دیسک کمر مناسب است.

علت کمر درد پایین کمر، فیله کمری ضعیف

علت کمر درد پایین کمر، فیله کمری ضعیفر | فست طب

فیله‎‌های کمر دو عضله نسبتا کشیده در کناره ستون فقرات کمری است که از بالای باسن تا وسط کمر کشیده می‌شوند. این دو عضله هر چه قوی‌تر باشند، بهتر از ستون فقرات در حین حرکت و ضربه محافظت می‌کنند. اما به دلیل جایگاهی که فیله‌های کمر در بدن دارند، در اغلب اوغات ضعیف هستند. البته سبک زندگی نیز در ضعف این فیله‌ها تاثیر دارد. به عنوان مثال اغلب کارمندانی پشت میز نشین به دلیل نشستن طولانی مدت دچار تحلیل و ضعف عشلات، به ویژه در ناحیه کمر می‌شوند.

ضعف فیله کمر باعث ایجاد کمر درد پایین کمر خواهد شد. این درد در زمان حرکت، ورزش و بلند کردن اجسام و حتی ایستادن برای طولانی مدت خود را نشان می‌دهد.

درمان و تقویت فیله کمر برای رفع کمر درد پایین کمر

برای تقویت فیله کمر هیچ راهی جز ورزش وجود ندارد. برای تقویت و پرورش این عضلات باید تمرینات مخصوص فیله کمر و شکم را انجام دهید. زیرا هر چه عضلات شکمی قوی‌تری داشته باشید، کمر قوی‌تری خواهید داشت.

بهترین تمرین‌های ورزشی برای تقویت فیله کمر عبارتند از:

  • پلانک ساده و جانبی
  • سوپرمن
  • کرانچ معکوس
  • حرکت سگ پرنده
  • فلاتر کیک
  • پلانک ستاره‌ای
  • ژست قایق

و ضدها تمرین دیگر که می‌توانید خیلی ساده آن‌ها را انجام دهید.

درد پایین کمر بعد از خواب

درد پایین کمر بعد از خواب، مشکل رایجی است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از علل شایع عبارتند از:

  • وضعیت نامناسب موقع خواب: اگر به پهلو یا روی شکم می‌خوابید، ممکن است فشار زیادی به کمر شما وارد شود.
  • تشک نامناسب: تشک‌های خیلی سفت یا خیلی نرم، ممکن است باعث درد پایین کمر بعد از خواب شوند.
  • ارتفاع نامناسب بالش: شاید عجیب به نظر برسد، اما حتما ارتفاع نامناسب بالش نیز موجب کمر درد در قسمت پایینی خواهد شد.
  • آرتروز: آرتروز، یک بیماری دژنراتیو است که می‌تواند باعث درد و سفتی در مفاصل شود؛ از جمله مفاصل ستون فقرات که بعد از چندین ساعت خوابیدن، درد زیادی در بخش پایینی کمر، ایجاد می‌کنند.

قطعا به جز این موارد، ممکن است عوامل دیگری در درد پایین کمر بعد از خواب، دخیل باشند.

درمان درد پایین کمر بعد از خواب

درمان درد پایین کمر بعد از خواب | فست طب

برای درمان درد پایین کمر بعد از خواب، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید. این وضعیت به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات شما موقع خواب، کمک می‌کند.
  • از تشک و بالش مناسب استفاده کنید. تشک شما باید به اندازه کافی سفت باشد، اما نه آن قدرها سفت و سخت که خوابیدن روی آن، آزاردهنده احساس شود. بالش شما نیز باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا سر شما در راستای ستون فقرات نگه داشته شود.
  • قبل از خواب، حرکات کششی انجام دهید. این کار به گرم شدن عضلات شما کمک کرده و انعطاف پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • وزن خود را در حد سالم نگه دارید. اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی به کمر شما وارد کند.

در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی خاص یا عدم بهبودی با وجود دنبال کردن این روش‌های درمانی، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول در مورد درد پایین کمر

۱. آیا درد پایین کمر نشانه عفونت است؟

نه همیشه، اما گاهی اوقات درد پایین کمر، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت مجاری ادراری، ستون فقرات، رحم و تخمدان‌ها در زنان باشد.

۲. چطور می‌توان از کمر درد پایین کمر، پیشگیری کرد؟

با رعایت وضعیت مناسب نشستن و ایستادن، ورزش متناسب و منظم، حفظ تعادل وزن و تغذیه سالم، می‌توان تا حدودی این عارضه را مدیریت کرد.

۳. چه زمانی باید برای درد پایین کمر، به دنبال کمک پزشکی باشیم؟

در صورتی که با استفاده از تکنیک‌های ساده استراحت و مسکن‌های بدون نسخه، کمر درد کاهش پیدا نکرد؛ بهتر است که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه