کمر و گردن

آرتروز کمر و پیاده روی؛ برررسی تاثیر پیاده روی بر درد کمر

آرتروز کمر و پیاده روی ارتباط نزدیکی با هم دارند|فست طب

آرتروز کمر و پیاده روی؛ برررسی تاثیر پیاده روی بر درد کمر

ایا پیاده روی برای آرتروز کمر خوب است؟ آیا آرتروز کمر و پیاده روی ارتباطی با هم دارند؟ یکی از مشکلاتی که سبب ناتوانی بسیاری از افراد برای انجام کارهای روزمره‌شان می‌شود، ابتلا به آرتروز است. این بیماری با عوارض جدی مانند: التهاب شدید، درد و اسپاسم‌های متعدد عضلانی همراه است. خوشبختانه در حال حاضر روش‌های درمانی بسیار متنوع و موثری برای درمان این عارضه وجود دارد. یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمان آرتروز کمر، پیاده روی است. پیاده روی کردن سبب کاهش عوارض و افزایش توان افراد مبتلا به آرتروز کمر می‌شود.

علاوه براین ثابت شده که روزانه حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی از ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. برای اینکه شما را بیشتر با مزایای پیاده روی در درمان ارتروز آشنا کنیم، در جدیدترین مقاله فست طب قصد داریم در خصوص این موضوع مهم صحبت کنیم. مهمان مقاله ما باشید تا با آگاهی بیشتر روند درمان و تاثیر آرتروز کمر و پیاده روی را مطالعه کنیم.

ارتباط با مشاورین درمان فست طب

دریافت مشاوره رایگان و تخصصی

نام و نام خانوادگی(Required)
انتخاب نوع مشاوره تخصصی(Required)

آرتروز یا آرتریت نخاعی چیست؟

درمان ارتروز با پیاده روی|فست طب

در ابتدای مقاله لازم است که به صورت خلاصه به علل و چیستی بیماری آرتروز بپردازیم. آرتریت نخاعی در واقع به التهاب مفاصل ستون مهره‌ها گفته می‌شود. ستون فقرات شما از ۳۳ استخوان مهره مانند تشکیل شده است. این استخوان‌ها مانند یک ریل به صورت پشت سر هم در کمر قرار گرفته‌اند. در آرتریت نخاعی مفاصل و بافت‌های اطراف ستون مهره‌ه‌ها دچار عفونت و التهاب می‌شود. آرتریت نخاعی اصولا به دنبال ابتلا به بیماری‌های عفونی و آسیب‌های شدید فیزیکی که منجر صدمات شدید داخلی می‌شود، رخ می‌دهد.

به طور کلی ستون فقرات به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • ستون فقرات گردنی: هفت مهره اول در گردن
  • ستون فقرات توراسیک: بخش میانی ستون فقرات که از قسمت ابتدایی گردن شروع شده و تا قسمت پایینی دنده‌ها ادامه دارد.
  • ستون فقرات کمری: بخش پایینی ستون فقرات در قسمت پایین کمر.

عارضه آرتروز ممکن است هر بخشی از ستون فقرات شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما بیشتر در ناحیه ستون فقرات گردنی و کمری ایجاد می‌شود. اگر دچار علائم آرتریت مانند: درد و سفتی عضلانی هستید حتما در اسرع وقت با یک مخصص ستون فقرات مشورت کنید. متخصص ارتوپد یا ستون فقرات راهکارهای درمانی موثری را برای تسکین علائم و جلوگیری از آسیب بیشتر به ستون فقرات شما پیشنهاد خواهد کرد.

به طور کلی بیماری آرتروز متناسب شدت و محیط آسیب به دسته‌های مختلفی تقسیم می‎شود. متناسب با نوع بیماری روش درمان شما نیز متفاوت خواهد بود. شابع ترین علائم ابتلا به آرتروز شامل: تورم در ناحیه آسیب‌ دیده، مشکل در حرکت دادن کمر و مفاصل پا، احساس گرما و حساسیت در کمر، کاهش حجم عضله و شنیدن صدای ترک‌خوردگی یا تق‌تق در هنگام راه رفتن است.

برای درمان و بهبود وضعیت بیمار روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از کمربند پلاتینر UIC است. این کمربند با داشتن تکنولوژی UIC که شامل اولتراسوند و اینفرارد و کلاک پالس است، به راحتی درد و ناراحتی بیمار را تسکین خواهد داد. برای خرید پلاتینر و دریافت اطلاعات از آن به فروشگاه فست طب مراجعه کنید.

انواع آرتریت ستون فقرات که باید بشناسید

ابتلا به آرتریت ستون فقرات در افراد بالای ۶۰ سال بسیار شایع است. کارشناسان حوزه درمان و سلامت تخمین می‌زنند که حدود ۹۵ درصد از مردان و ۷۰ درصد از زنان بالای ۶۰ سال دچار عارضه آرتریت ستون فقرات می‌شوند. همانطور که اشاره شد متناسب با شدت، علت و محل آسیب، نوع بیماری آرتروز متفاوت است.

رایج‌ترین انواع آرتریت ستون فقرات شامل موارد زیر است:

  • آرتروز درجه یک
  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت پسوریاتیک
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان

ایا پیاده روی برای آرتروز کمر خوب است؟

بافت غضروف در میان فضای بین استخوان ها قرار دارد. این بافت از ساییدگی استخوان‌ها جلوگیری کرده و امکام انجام حرکات مختلفی مانند: خم شدن، راه رفتن و چرخیدن را فراهم می‌کند. در بیماری آرتروز بافت غضروف به مرور زمان تخریب و فرسوده می‌شود. خوشبختانه مطابق نتایج بسیاری از پژوهش‌های علمی ثابت شده که ورزش‌هایی مثل پیاده روی سبب تسریع روند درمان افراد مبتلا به آرتروز می‌شود.

 احتمالا شما هم احساس می‌کنید به دلیل درد کمر بسیار زیاد، پیاده روی کردن کمی دشوار به نظر می‌رسد. نگران نباشید! به مرور زمان پیاده روی تبدیل به یکی از ساده‌ترین و دلپذیرترین ورزش‌های شما خواهد شد. افراد مبتلا به آرتروز می‌توانند روزانه حداقل ۲۰ دقیقه ورزش آهسته در محیط‌های دارای زمین صاف (بدون پستی و بلندی) داشته باشند. بهترین تایم پیاده روی برای این افراد دو ساعت قبل از خواب است. پیاده روی باعث افرایش جریان خون و گرم شدن بدن می‌شود. انجام ورزش تاثیر بالایی در تسکین درد بیمار و بهبود وضعیت جسمانی دارد. به عنوان مثال انجام تمرینات و حرکات اصلاحی اسکولیوز به بیماران کمک می‌کند تا از انحنای بیشتر ستون فقرات خود جلوگیری کنند وعضلاتی قوی‌تر داشته باشند.

به دنبال گرم شدن بدن عوارض آرتروز مانند: سفتی، اسپاسم و دردهای عضلانی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین این بیماران می‌توانند لذت یک خواب راحت را به خود هدیه دهند. علاوه بر این مشخص شده که یکی از مهم‌ترین علل ابتلا و تشدید بیماری ارتروز، اضافه وزن و چاقی است. پیاده روی کردن از طریق کاهش وزن از تشدید این بیماری جلوگیری خواهد کرد. البته پیاده روی‌های درمانی باید به صورت اصولی و تحت شرایط خاصی انجام گیرد. همانطور که ورزش کردن سبب درمان بسیاری از آسیب‌های مفصلی می‌شود؛ ممکن است باعث تشدید مشکلات مختلف دیگر شود. برای مثال پیاده روی تند در زمین‌های غیر استاندارد و انجام ورزش‌هایی مانند: فوتبال، ورزش‌های رزمی، کشتی، تنیس، والیبال و بسکتبال ریسک ساییدگی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

برای کمک به درمان آرتروز چگونه پیاده روی کنیم؟

برای کمک به درمان آرتروز چگونه پیاده روی کنیم؟|فست طب

همانطور که اشاره شد برای کمک به درمان آرتروز باید به صورت اصولی و با رعایت موارد خاص پیاده روی کنید. البته فراموش نکنید که قبل از هر اقدام درمانی حتما با پزشک متخصص صحبت کرده و در صورت تمایل برای شروع فعالیت‌های ورزشی جدی‌تر از مربی با تجربه و حرفه‌ای کمک بگیرید. پیاده روی جزء ورزش‌های دارای خطر اندک و تاثیر درمانی بسیار زیاد برای بیماران مبتلا به آرتروز است. در هنگام پیاده روی عضلات زیادی درگیر می‌شود. به همین دلیل اگر جزء افرادی هستید که مدت زمان بسیار زیادی بی تحرک بوده‌اید، می‌توانید با پیاده روی کردن مجددا ورزش را آغاز کنید. بهترین روش پیاده روی برای زانو درد یا کمر درد بیماران مبتلا به ارتروز بدین صورت است که باید در ابتدا ده دقیقه آرام راه بروند. سپس برای ده رقیقه بعدی کمی سرعت راه رفتن خود را افزایش دهند تا ضربان قلبشان کمی بالا برود. در صورتی که احساس درد و فشار داشتند می‌توانند مجددا سرعت راه رفتن خود را کاهش دهند.

در صورت تمایل برای ادامه پیاده روی، به مدت یک هفته به صورت ذکر شده پیاده روی کنید. سپس در صورت تایید پزشک متخصص ورزش‌های هوازی را به روتین پیاده روی خود اضافه فرمایید. برای افزایش انگیزه در ورزش کردن از دوستان خود بخواهید که شما را برای پیاده روی و ورزش کردن همراهی کنند. همچنین در صورت امکان از گام شمارهای موجود در ساعت‌های هوشمند و تلفن همراه استفاده فرمایید. این گام شمارها با بررسی مواردی مانند: میزان کالری سوخته شده، تعداد قدم‌ها، کیلومتر پیاده روی، زمان پیاده روی و به شما انگیزه بیشتری برای ورزش کردن می‌دهد.

چنانچه میزان درد زانو یا کمر شما از شدت متوسط بالاتر است، در هنگام پیاده روی یا ورزش آرتروز به خود فشار نیاورید. پیاده روی را با مسافت و سرعت کم ادامه دهید. توجه داشته باشید که برای پیاده روی کردن به کفش مناسب پیاده روی نیاز دارید. متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل استفاده از کفش‌های نامناسب و غیر استاندارد مانند: کفش‌های سفت (غیر منعطف)، بدون عاج و دارای کفی نامناسب دچار عوارض بسیار بیشتری می‌شوند. امروزه برای تمامی بیماران کفش‌های مناسب متناسب با نوع بیماری و وضعیت فیزیکی آنها آماده می شود. بنابراین درصورت امکان با آنالیز پاهای خود کفش و کفی‌های امناسب پیاده روی را دریافت کنید.

نکات مهم برای پیاده روی با آرتروز زانو

همانطور که اشاره شد انجام پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی و بیماران مبتلا به آرتروز بسیار مفید است. بنابراین در هنگام جستجو برای بهترین درمان بیماری آرتروز با کلمات کلیدی آرتروز و پیاده روی بسیار زیاد مواجه خواهید شد.  با این حال چنانچه به مواردی مهمی مانند: شدت پیاده روی و داشتن تجهیزات استاندارد برای ورزش کردن توجه نکنید، ممکن است پیاده روی کردن برای شما عوارض متعددی به همراه داشته باشد. برای راهنمایی شما در این قسمت از مقاله در خصوص مهم‌ترین نکات برای پیاده روی افراد مبتلا به آرتروز صحبت خواهیم کرد.

بهترین کفش پیاده روی برای بیماران مبتلا به آرتروز

بهترین کفش پیاده روی برای بیماران مبتلا به آرتروز|فست طب

انتخاب کفش مناسب پیاده روی تاثیر بسیار زیادی روی روند درمان شما دارد. در صورت انتخاب کفش غیر استاندارد علاوه بر کمر درد، مشکلات دیگری مانند: گردن درد و زانو درد نیز به شما اضافه خواهد شد. بهترین و استانداردترین کفش برای پیاده روی بیماران مبتلا به آرتروز دارای ویژگی‌های زیر است:

  • کفش مناسب برای پیاده روی حدود سه سانت لژ دارد.
  • کفش استاندارد دقیقا هم اندازه پاهای شما است؛ بنابراین از تهیه کفش‌های کوچک‌تر یا بزرگتر خودداری فرمایید.
  • تمام کفش‌های پیاده روی دارای مقداری انحنا از قسمت پاشنه تا قسمت جلوی پا هستند. کفش های صاف و بدون انحنا در حین راه رفتن سبب بروز کمردرد می‌شوند.
  • کفش‌های باریک یا دارای ساق به دلیل فشار زیادی که روی پاهای شما وارد می‌کنند، سپس خستگی زودهنگام می‌شوند.
  • مهم‌ترین موردی که باید در هنگام انتخاب کفش مخصوص پیاده روی در نظر داشه باشید، کفی آن است. کفی کفش پیاده روی باید نرم، دارای ارتفاع و تهویه مناسب باشد.

قبل از پیاده روی حرکات کششی انجام دهید

مورد مهم دیگری که باید قبل از پیاده روی در نظر داشته باشید گرم کردن بدن از طریق انجام حرکات کششی است. احتمالا به دلیل ابتلا به ارتروز مدت زمان بسیار زیادی است که ورزش نکرده‌اید. بنابراین برای جلوگیری از اسپاسم و دردهای عضلانی قبل از پیاده روی با انجام حرکات کششی بدن خود را آماده و گرم کنید.

برنامه منظم داشته باشید

پیاده روی کردن برای بیماران مبتلا به آرتروز جنبه درمانی دارد. به همین دلیل باید به صورت منظم یعنی حداقل ۲۰ دقیقه در روز و با رعایت اصول استاندارد مخصوص ورزش‌های اصلاحی انجام شود. پیاده روی روزانه باعث می‌شود که بدن به خوبی فرم گرفته و به این روند عادت کند.

سوالات متداول مقاله آرتروز کمر و پیاده روی

۱. آیا پیاده روی برای آرتروز پا مفید است؟

بله پیاده روی کردن برای تمام انواع آرتروز مفید است. با این حال برای اطمینان بهتر است با پزشک خود در خصوص چگونگی انجام آن مشورت کنید.

۲. مزایای دیگر پیاده روی برای بدن چیست؟

سایر مزایای پیاده روی برای بدن شامل موارد زیر است:

  • کمک به سلامت قلب
  • کاهش وزن و تناسب اندام
  • بهبود خلق و خو
  • کنترل استرس
  • افزایش جریان خون
  • رفع مشکلات خواب

۳. چه ورزش‌هایی برای آرتروز کمر مفید است؟

علاوه بر پیاده روی ورزش‌های دیگری مانند: شنا، تمرین‌های اصلاحی و تایچی در بهبود شرایط شما مفید هستند.​

فکر خود را اینجا بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهایی را که نشان داده می شوند انتخاب کنید. دیگران پنهان خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسه
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • شرح
  • محتوا
  • ویجت
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه